Anatomy of a Murder

1959 / Film
9. april 2007
4/5

Jeg har vanskelig for å prioritere eldre filmer, spesielt dei i svarthvitt. Når jeg først skaffar en, kan det ta uker før jeg faktisk ser den. Under slik venting bygger det seg naturligvis opp forventninger.

I et forsøk på å kortfatte meg skal jeg gå gjennom handlingen. Men som i gode filmer flest er det viktig å få fram at gjennomføring er vel så viktig, kanskje viktigere. Kamerabruken, som jeg sjelden legger merke til om den er gjennomsnittlig god, er en av mange ting som står fram her.

James Stewart spiller en tidligere statsadvokat som har gått over i privat praksis. Han bruker gjerne tida på å fiske, lese og spille rolig jazz framfor å jobbe. En dag blir han tilbudt stiling som forsvarsadvokat for den drapsdømte løytnant Manion, som har innrømt skuld.

Dette er Stewarts karakter Biegler si først sak som forsvarsadvokat, noe som får medfølge i den smått uortodokse, opptrappande rettsaka. Men Biegler er en gløgg mann, og vittigheitene står på rekke og rad.

James Stewart, som jeg tidligere har stifta bekjentskap til gjennom et par av Alfred Hitchcock sine filmer, skal ha en del av æra for energien her. Undervurdert skal heller ikke Otto Preminger vere, for å holde interessen høg gjennom en lengre film virker ikke alltid å være lett.

Jeg var usikker på både struktur og lengde før jeg sette meg ned. Det overrasket meg at litt at rettssekvensen blei så dyp og utbrodert som her, etter over en time med småetteforsking av den ferske forsvarsadvokaten. Anatomy of a Murder kan grovt sett delast i to, litt som med Full Metal Jacket. Der begge delene er gode alene, men sammen er et klassisk eksempel på hvordan en kan gjøre en lang film god.

Sjølv om jeg no har gått rundt grauten og ikke fått fram altfor tydelige enkelteksempel på hvorfor denne filmen fenga – så håper jeg det kom fram at dette er en film i en klasse for seg.

Anatomy of a Murder 1959 plakat - Filmdagbok